کد مطلب:210677 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

هیئت عالم
او لم یر الذین كفروا ان المسوات و الارض كانتا رتقا ففتقناهما و جعلنا من الماء كل شی حی افلا یؤمنون

آیه ی 32 سوره انبیاء 21

و جعلنا فی الارض رواسی ان تمید بهم و جعلنا فیها فجاجا سبلا لعلهم یهتدون و جعلنا السماء سقفا محفوظا و هم عن آیاتها معرضون

و هو الذی خلق اللیل و النهار و الشمس و القمر كل فی فلك یسبحون

از آیه 21 تا آیه 35 سوره 21 انبیاء

آیا ندیدند آنان كه كافر شدند اینكه آسمان ها و زمین به هم بسته و پیوسته بودند ما آنها را از هم گشوده و گشادیم و همه موجودات را از آب حیات و زندگی بخشیدیم آیا ایمان نمی آورند.

ما گردانیدیم كوه های استواری را روی زمین تا سنگین شود و در گردش پرتاب نگردد و قرار دادیم كریوه های وسیع و راه های مختلف در حركات متنوع شاید مردم ببینند و هدایت شوند.

ما هستیم كه آسمان ها را مانند سقف و بامی محفوظ قرار دادیم بدون ستون و تكیه گاه و آنها یعنی كافرین می بینند و باز از نشانه های قدرت ما رو برمی گردانند.

او پروردگار آفریننده است كه شب و روز را آفرید و آفتاب و قمر را خلق كرد و همه ستارگان را در گردونه ای و مسیری كه در فضای بی كران است به حركت و تسبیح و تحمید فطری فرمان داد:

از امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیه السلام در ذیل این آیات در مجمع البیان روایت شده كه فرمود مراد و مقصد در این درس هیئت نفی تعدد واجب است كه تا فساد از راه استحاله به هم نرسد زیرا آسمان و زمین دو معلول یك علت هستند و هر یك در آفرینش از عناصر مخصوص و ساختمان خاص و حركت در مسیر معین و حساب دقیق و تطورات درونی و بیرونی و انجام وظایف خاصی می باشند و ارتباط حیاتی با هم دارند - و موجودات جوی نیز بین این دو معلول



[ صفحه 103]



مستقل مرتبط - توارد علتین مستقلتین بر معلول واحد شخصی و بالاشتراك علت ناقصه بدون علت تامه است و در نظر حكماء و علماء و فلاسفه معلول بدون علت تامه محال و ممتنع است.

و در تفسیر كانتا رتقا می فرماید رتق در اصل لغت به معنی بستگی و پیوستگی و التیام است و فتق به معنی تجزیه و تفریق و جدائی و گشادگی و گشودگی می باشد.

و این دو را از هم جدا ساختند و سطح هر یك را آماده برای افاضه نور به دیگری و قبول نور از دیگری نمودند تا با تحولات جوی ابرها بر هر دو ببارند و موجودات و موالید دیگری وجود یابد.

در نظام عالم اصل ماده همه موجودات آب بوده كه ئیدروژن و اكسیژن است و كیفیت ساختمان آن را از مهندس عالم وجود یعنی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در ذیل خطبه توحیدیه اول نهج البلاغه شرح دادیم اینك امام صادق علیه السلام آن درس را مفصل و مشروح در مدرسه جعفری تجدید و تدریس می فرماید كه هیئت عالم عبارت از یك سلسله منظومه های شمسی و كهكشان ها در جو می باشد و زمین خانه مسكونی ما از توابع خورشید است و همه آنها با یك حركات بسیار دقیق و منظم و موزون مختلف در یك خط سیر فلكی بسیار وسیع در حركت می باشند و محرك اصلی آن اراده حق تعالی است كه میلیون ها سال در حركت هستند.